Featuring Post Example

Posted by TheBlogTemplates On Month - Day - Year

Ya ayuhal ikhwah, Antum perhatikan bagaimana Allah telah menciptakan batu dan air yang mengalir di sungai ini. Antara batu dan air tidak ada pertikaian di antara mereka. Batu tidak pernah mengatakan, ‘Hai air kenapa bunyimu terlalu keras’ Atau air mempersoalkan, ‘Batu, kenapa kau ada disini.’ Tidak ada persengketaan diantara mereka; Mana hak saya… Mana kewajiban kamu… Tapi kenapa kita tidak mau mengambil ‘ibrah dari batu dan air? Kenapa kita mulai bercerai-berai, memikirkan ini hakku… ini hak saya… Ini kewajibanku… Itu kewajibanmu… Malu kita semua pada batu dan air! Ini saatnya antum semua bersatu, bekerjasama dalam ukhuwah Islamiyah… Allahu Akbar!

Featuring Post Example

Posted by TheBlogTemplates On Month - Day - Year

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in quam. Etiam augue pede, molestie eget, rhoncus at, convallis ut, eros. Aliquam pharetra. Nulla in tellus eget odio sagittis blandit. Maecenas at nisl. Nullam lorem mi, eleifend a, fringilla vel, semper at, ligula. Mauris eu wisi. Ut ante dui, aliquet nec, congue non, accumsan sit amet, lectus. Mauris et maur...

Featuring Post Example

Posted by TheBlogTemplates On Month - Day - Year

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in quam. Etiam augue pede, molestie eget, rhoncus at, convallis ut, eros. Aliquam pharetra. Nulla in tellus eget odio sagittis blandit. Maecenas at nisl. Nullam lorem mi, eleifend a, fringilla vel, semper at, ligula. Mauris eu wisi. Ut ante dui, aliquet nec, congue non, accumsan sit amet, lectus. Mauris et maur...

Featuring Post Example

Posted by TheBlogTemplates On Month - Day - Year

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in quam. Etiam augue pede, molestie eget, rhoncus at, convallis ut, eros. Aliquam pharetra. Nulla in tellus eget odio sagittis blandit. Maecenas at nisl. Nullam lorem mi, eleifend a, fringilla vel, semper at, ligula. Mauris eu wisi. Ut ante dui, aliquet nec, congue non, accumsan sit amet, lectus. Mauris et maur...

Featuring Post Example

Posted by TheBlogTemplates On Month - Day - Year

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in quam. Etiam augue pede, molestie eget, rhoncus at, convallis ut, eros. Aliquam pharetra. Nulla in tellus eget odio sagittis blandit. Maecenas at nisl. Nullam lorem mi, eleifend a, fringilla vel, semper at, ligula. Mauris eu wisi. Ut ante dui, aliquet nec, congue non, accumsan sit amet, lectus. Mauris et maur...

Ku jejaki alam dalam mencari redhaMu, ku tempuhi dugaan dalam menikmati suruhanMu, ku menangis kerana mengingatkan diriMu.....Temukankanlah si Pencari Cahaya dengan NurMu ya Allah, Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyanyang

Diari Aidiladha

Dicatat oleh Pencari Cahaya (PC) On Khamis, Disember 02, 2010 0 ulasan
Sungguh bersyukur di hati ini apabila aku, Penuggu Kiamat mendapat peluang untuk pulang ke kampung halaman untuk bersama-sama menjalani ibadah korban bersama keluarga di kampung. Ku teringat kembali hampir 2 tahun dahulu aku tidak beraya di kampung. Sejak itu, hati ini tersentuh tentang pengertian pengorbanan. Apakah erti pengobanan buat diriku yang bertanggungjawabkan S/U di rumah atau sebagai anak sulong kepada 7 orang adik beradik? Kepiluan hati ini ku tutup dalam lembaran korban. Tiket bertarikh 15hb Oktober membuka semangat diriku untuk teruskan perjuangan dalam hidup ini. Aku berjalan kaki ke stesen bas yang sejauh 450meter dengan jalan berbukit dengan berbekalkan 2 beg galas dan 1 beg buku. Di kakiku terbit keputihan tenaga yang semakin berkurang. Badan lemah dengan dibasahi air peluh keringat mendaki. Setelah sampai di stesen, aku masih lagi menunggu besi bertingkat dua dan bertayar 10 bernombor plat Kelantan sampai ke stesen. Peluh membasahi rambutku yang mula melangkah panjang. Ya Allah, sampaikan aku ke destinasi, kerut wajahku. Jam menunjukka jam 8.40 pagi, bas yang ku tunggu mulai berkeliaran mencari parking. Oh, 2 tingkat rupanya!, kerut hatiku yang tidak pernah mendaki bas setinggi itu. Malang tidak mengalir, aku diletakkan di bahagian atas. Di dalam besi itu aku mula memulakan langkah untuk berehat. Keringat waktu qiam masih berbau lagi. Masa berlalu dengan begitu cepat. Bas mula bergerak laju menuju ke destinasi. Kepalaku mula bergongcang menandakan perasaan ingin muntah. Ya Allah, perlukah aku batalkan ibadahku hari ini? Perasaan ini bergolak dan aku teringat tentang ayat yang menyatakan tentang di bolehkan berbuka kepada musafir dan……..tapi aku hanya melakukan yang sunat. Oleh kerana takutkan mengorbankan orang lain (muntah dikhalayak ramai) aku terus menadah tangan untuk menyarung sesuap nasi sebagai alas. Perjalananku diteruskan lagi menuju ke Bandar Kota Bharu. Dalam perjalanan aku menghilangkan rasa mual aku dengan menyebarkan sepotong hadis yang berbunyi:
Rasulullah S.A.W telah ditanya mengenai puasa pada hari Arafah (9 Zulhijjah). Maka Baginda menjawab yang bermaksud: dikafarahkan (diampun dosa)setahun lalu dan akan datang (Sahih Muslim)

Pabila sms disebarkan, aku terkejut apabila (???) membantah dan menyatakan bahawa hari arafah adalah hari ini dan kita puasa hari ini je larrr. Macam mana begitu senang mengeluarkan hujah sebegitu. Jika diikutkan waktu Arab Saudi, hari arafah memang pada hari ini tetapi mereka yang berhujah sebegitu mempunyai hujah yang lebih kuat atau tersilap tafsiran pendapat Imam Malik? Ini antara hujahku,
Malaysia berada di garisan khatulistiwa
Hari raya 10 zulhijjah, jika dikatakan waktu adalah sama (kita beraya pada hari 9 zulhijjah waktu Malaysia)
Cth lain: raya aidilfitri (1 syawal Malaysia)=1 syawal Arab Saudi
Waktu solat di Malaysia tidak sama di Arab Saudi (astronomi)
Secara kesimpulannya:
1. Kita ikut apa yang dianjurkan mufti kita dan ulama’2 muktabar
2. Kaji Astronomi dan ilmu agama degan lebih jitu
3. Berikir dahulu sebelum buang pendapat
4. Pendapat mengikut ilmu bukan mengikut nafsu
5. Berbicara dan berdebat dengan terbuka (hati yang tenang & minda yang terbuka)
6. Gunakan hujah2 yang betul dan tepat tanpa menjatuhkan iman dan agama

Setelah 10 jam merana di dalam besi berkaki 10 itu, aku diberhentikan di hadapan pintu pagar Universiti Malaya bertempat di Nilam Puri, Kota Bharu, tempat menara yang pertama didaki oleh adikku. Masa menandakan waktu maghrib mula berkumandang, aku terus ke Masjid yang menjadi tumpuan pelancong, Masjid kampung Laut.
2 hari berlalu dengan migraine di kepala. Aku hanya sempat menjalankan semampu diri ini untuk menolong ahli keluarga untuk persiapan Hari Raya Aidiladha. Cuma segantang peluh yang mampu aku curahkan sambil pelajaran ditinggalkan akibat kesakitan yang dialami. Alhamdulillah, Hari Raya merupakan penutup kesakitan. Kedengaran takbir yang berkumandang menjadikan hati kembali teguh untuk bangun berjumpa Allah. 3 ekor lembu akan menjadi mangsaku. 1 bilah golok dan 1 bilah pisau menjadi cagaran bagi pengorban. Aku diberikan 1 bahagian korban pada hari itu. Sungguh seronok aku menyerang ketiga-tiga lembu itu. Semua anggota lembu disentuhku tetapi dibahagian kepala disudahkan oleh adik-adikku. Semangat diorang menyelesaikannya. Kawan kepada bapaku menjadi penasihat khas kepada mereka. He he hee, gelak aku di dalam hati. Pasal kepala lembu, teringat diri ini ketika program SLACOS 10 (kursus penyembelihan halal) anjuran SPMM yang mana aku bersusah payah menyelesaikan kepala kambing yang telah diwakilkan kepadaku untuk membelinya. Sungguh terharu menjadi doctor bedah kepada sahabat baru (kambing), tetapi apa yang boleh buat. Dia kambing dan aku sebagai manusia harus berkorban menjalani kehidupan ini. Tutup kisah lama, aku bersama keluarga pulang ke kampung ke dua kami iaitu di Hiliran Masjid, kuala Terengganu. Dalam membahagi daging-daging korban, aku bersama beberapa adikku ke hypermarket untuk membeli beberapa keperluan. Sungguh terperanjat diri ini apabila melihat glagat wanita-wanita kampung, Bandar, Asli dan lain-lain dengan fesyen islamicnya. Ya Allah, adakah kiamat menungguku pada malam ini? Hatiku tersedu pilu.Tanpa mengira usia, tua atau muda, hamper kesemua mereka bertelanjang di sekitar kami. Manusia membuang malu kerana trend? Bodoh tidak bodoh, buat sesuatu untuk tunjuk pada manusia. Bukan manusia nak tengok pum! Jika hati-hati mereka hnya untuk Allah, tidakkah aman dunia ini.
Dalam diari Aidiladha, teringin aku selitkan cerita tentang muslimat. Sebab tu pun penunggu kiamat in belum jumpa muslimat yang akan menjadi ketua bidadari syurga buatnya? Sungguh susah! Walupun beliau merupakan pakar cinta tetapi ini tidak bermakna Penunggu Kiamat ni sudah menemui cintanya. Cinta Allah entah ke mana?
Sebelum aku menyudahkan tentang wanita keseluruhan, suka diri ini menceritakan lagat pelajar U.S.I.M:
Aku mendengar kata-kata seseorang yang menyatakan bahawa keseluruhan penduduk USIM adalah berlatar belakangkan sekolah agama, betulkah begitu wahai adinda? Tergelak ketawa syaitan-syaitan dan nafsu mendengarnya…..haaaaaa….haaaaa
Mengapa Bisa jadi begini? Muslimah Power MUSLIMIN Power….Ke mana kamu?


Aku ingin lontarkan kata-kata buat sahabat yang bertudung labuh dahulu:
1. Tudung penutup aurat kenapa diangkat-angkat? Panaskah? Bisa panas neraka kurang bahangnya dari panas dunia? Tidak bias tegal biasa. Buang perangai mengangkat tudung anda itu. Anda menunjukkan kemurahan harga aurat itu sendiri.
2. Wajah berseri-seri mengungkap bahaya bagi lelaki. Jaga ia jangan jadi bias tapi jika berbisa, sembuhkan dengan alam perkahwinan.
3. Pergerakan badan membebaskan aurat anda dikhalayak ramai. Duk diam2 boleh ka?
4. Fesyen yang melampau…..jaga2 nanti terlekat kat paku, baru tumbuh fsyen baru.
5. Selipar atau bukit? Jaga-jaga dengannya. Kehidupan brtangga seperti di USIM boleh menjatuhkan anda dikhalayak ramai.
6. Bedak dan gincu usah dipakai sekarang bila lepas akadnya pakailah buat empunya(lau pakai ubat boleh je, jgn pakai racun sudah)
7. Tutur katamu jangan diketengahkan kecuali ketika terdesak.
8. Kehalusan dirimu jangan dipamerkan di hadapan jejaka-jejaka kecuali mereka yang sepatutnya.
9. Tingkah lakumu jangan menjatuhkan maruah wanita bertudung labuh yang lain. (pakai sama bikin)
10. Kekuatan rohani dan jasmani (kuatkan dirimu ketika berjumpa ujian, anggaplah dirimu berjumpa kawan dan hadapilah ujian dengan tenang).

Sungguh becok mulut si penunggu kiamat ni! Siapa suruh ko tunggu ha? JWPN: Ketakutan diri aku memanjang melihat umat tanpa bergerak ke hadapan. Kepentingan umat adalah utama bagiku dalam jihad jasmaniku dan jihad batinku sebagai penggempur. Ramai dikalangan masyarakat di USIM mula memendekkan tudungnya bila berada di menara tanpa gading ini? Kenapa hai sahabat tanpa gading? Kamu datang bukan untuk akhirat tetapi mengutuk akhirat! Kenapa mengutuk akhirat? “tidak berakhlak dengan akhlak untuk akhirat”. Pakaianmu, tingkahlakumu, budi bahasamu, pengorbananmu, kesederhanaanmu dan lain-lain. Adakah kita perlu ubah fesyen kita apabila berada di USIM. Aku ingat pelajar di USIM mengalahkan pelajar di Arab Saudi, rupa-rupanya mengalahkan pakaian budak university Oxford. Sungguh kesian bagi jiwa-jiwa yang menukar latar belakangnya. Pakaian yang cantik-cantik, dibuangnya dan tidak memakai apa-apa itu pula pilihannya. Sebagaimana sabda Nabi Muhammad SAW:
“Akan muncul dalam kalangan umatku di akhir zaman, kaum lelaki yang menunggang sambil duduk di atas pelana, lalu mereka turun di depan pintu-pintu masjid. Wanita-wanita mereka( isteri mereka atau anak perempuan), berpakaian tetapi seperti bertelanjang (nipis & ketat).

Di atas kepala mereka pula(wanita) terdapat bonggolan (sanggul atau tocang) seperti bonggol unta yang lemah gemalai. Oleh itu laknatlah mereka semua. Sesungguhnya mereka adalah wanita-wanita yang terlaknat” – Hadith Riwayat Ahmad, jil.2, ms. 223.

Rasulullah S.A.W bersabda:

“Dua golongan penghuni neraka yang mana aku sendiri belum pernah melihat keadaan mereka didunia: golongan yang membawa cemeti seperti seekor lembu lalu menggunakannya untuk memukul manusia dan juga kaum wanita yang berpakaian seperti bertelanjang, menggoyangkan badan dan berlenggang-lenggok, kepala mereka ada suatu seperti bonggol di kepala unta yang bergoyang-goyang.

Mereka tentu tidak akan memasuki syurga atau mencium baunya sedangkan bau syurga itu dapat dihidu dari jarak perjalanan begitu dan begini” – Hadith Riwayat Muslim. Hadith no 212.

Macam mana dengan lelaki-lelaki di dunia ini? Berapa banyak longkang-longkang (ujian-ujian) yang perlu dilalui. Ujian ini menjadi makanan para mujahid untuk berjuang di alam lakonan itu (alam dunia). Bukan salah lelaki tetapi salah wanita. Jadi kontroversi plak lau macam ni. Jom kita pakat muhasabah diri sendiri. Anggaplah kita yang bersalah mohon keampunan dariNya dan besedia dan sedang berubah. Jangan di hati kita mempunyai kata-kata ini, “Aku dah pencen berubah, dah taknak dah”! Jangan dik, jangan abang. Kita hanya manusia tanpa apa-apa. Semua itu pinjaman untuk lakonan. Jangan retired imanmu, sentiasa perbaharui imanmu. Biar kita bukan seperti malaikat dan Rasul tapi hati kita juga bukan dikalangan firaun atau penjenayah agama. Macam mana dengan wanita akhir zaman ni pula wahai alfakir?
Ciri-ciri wanita bertitle Islam pada akhir zaman…..
1. Berpakaian menutup tetapi secara zahirnya membuka anggota dikhalayak ramai
2. Berwajah sopan tetapi penuh dengan umpatan
3. Bermulut manis menjual diri
4. Berakhlak buruk dengan warga tua dan ibu bapa
5. Berlakon memanjang dihadapan orang ramai
6. Penampilan mengikut trend dan nafsu disamping iman ditinggalkan
7. Mudah tertewas dengan pujukan dunia
8. Kurang penghayatan agama tapi penuh penghayatan kebaratan
9. Mudah terpengaruh dengan satu kumpulan tanpa merujuk dengan lebih panjang
10. Kurangnya pengetahuan tentang ilmu kewanitaan dan ilmu tradisional.
Apakah ini semua? Apakah ini akan berlarutan? Apakah ini menjadi ikutan? Apakah garisan islam terpadam dengan mereka-mereka ini?

Penunggu kiamat ingin memohon keampunan dari Allah. Ya Allah adakah alam kubur menghampiriku? adakah alam kiamat menghampiri semua penduduk dibumi dan alam semesta?

Ulasan pendek untuk terjemahan:

Berlakon memanjang di sini mungkin menyebabkan kakek2 semua tidak memahami secara jelas. Sebenarnya,ini adalah ayat yang disimpulkan supaya melekat ke hati-hati kita semua bukan kepada wanita sahaja khususnya. Berlakon memanjang inimempunyai maksud tersendiri iaitu:
1. melakukan amal dengan ikhlas untuk dipertontonkan kepada Allah S.W.T atau
2. Melakukan amal perbuatan hanya untuk mendapat pujian/ riya’, ikut-ikut orang lain, suasana atau lain-lain yang seumpamanya. Mereka melakukan sesuatu hanya untuk dipertontonkan kepada orang ramai dan untuk mendapatkan kelas pujian di dunia.
Jom kita teruskan dengan apakah sebab-sebab merosakkan amal……….(berlakon memanjang dengan tujuan yang tidak dapat apa-apa habuan
Di antara sebab-sebab yang merosakkan amal adalah perasaan ingin menunjuk-nunjuk dan inginkan pujian daripada manusia itu sendiri. Mengapa perkara ini boleh berlaku?Ia agak berkait rapat dengan nafsu manusia yang sukakan penghargaan daripada orang lain.
Umar pernah bertanya kepada Muaz bin Jabal yang sedang menangis: “Kenapa engkau menangis?” Jawab Muaz:”Kerana ada hadis yang aku dengar dari Rasulullah yang mengatakan sedikit riya’ adalah syirik.”
(Pengertian atau kefahaman penulis(jika silap tolong tegurnyaya): maksud riya’ adalah syirik di sini ialah qasad atau tujuan seseorang islam itu memperlakukannya adalah sebenarnya untuk mempertontonkan kepada Allah atau kepada manusia. Jika tujuan kita kerana manusia bererti kita menghadapai kesilapan besar sebab kita mendahulukan makhluk yang sebenarnya ibadah kita semua adalah untuk diperlihatkan kepada Allah sebagai seorang hamba kepada Tuhannyabukan untuk manusia. Mendahulukan benda lain (menunjuk-nunjuk untuk selain daripada Allah atau riya’ itulah syiri’nya).
Haris Al-Muhasabi berkata bahawa ikhlas itulah engkau maksudkan taat kepada Allah dan engkau tidak memerlukan kepadalainnya. Riya’ itu, katanya, ada duamacam:
1. Engkau bermaksud taat kepada manusia
2. Engkau bermaksud taat kepada manusia dan kepada Allah
(kedua-duanya adalah memusnahkan amal)
Riya’ itu adalah amal yang dukerjakan untuk dipamerkan kepada orang, dan meninggalkan amal kerana manusia. Jadi, beramal atau tidak, adalah kerana manusia.Dalam hal ini Fadil ibn Iyadtelah berkata secara terus terang:
“Meninggalkan amal kerana manusia adalah riya’. Beramal kerana manusia adalah syirik. Ikhlas itu ialah Allah menyelamatkanengkau dari kedua-duanya.”
Amal yang dikerjakan dengan riya’ dan amal yang dilakukan campuran antara Allah dan riya’ atau antara Allah dan kepentingan dunia adalah amal yang bersifat ‘sekutu’. Sedang Allah tidak mahu menerima amal seperti itu sebagaimana yang diterangkan dalam hadith Qudsi di mana Allah berfirman yang bermaksud:
“Aku terkaya segala sekutu daripadasekutu. Barangsiapa mengerjakan suatu amal yang ia sekutukan beserta-Ku padanya akan yang lain daripadaKu, Aku tinggalkan di beserta sekutunya itu.”
(Amal yang disekutukan bukanlah amal yang benar-benar ikhlas. Kerana orang yang mengerjakannya masih mengharapkan suatu faedah yang lain daripada Allah, maka amalannya menjadisia-sia.
minta menegur lagi apa yang dicurahkan......penunggu kiamat
Read more...
Reaksi: 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular

    Solat dulu yup

    Halal JAKIM

    About Me

    Foto Saya
    Pencari Cahaya (PC)
    lahir kat 135 kampung hiliran masjid,21000 Kuala Terengganu, Terengganu, tinggal di Nabawan, Sabah selama beberapa tahun dan menetap di Kelantan selepas itu.....
    Lihat profil lengkap saya
    get this widget here

    Meh kecek smeta (jom berdialog)

    Followers