Featuring Post Example

Posted by TheBlogTemplates On Month - Day - Year

Ya ayuhal ikhwah, Antum perhatikan bagaimana Allah telah menciptakan batu dan air yang mengalir di sungai ini. Antara batu dan air tidak ada pertikaian di antara mereka. Batu tidak pernah mengatakan, ‘Hai air kenapa bunyimu terlalu keras’ Atau air mempersoalkan, ‘Batu, kenapa kau ada disini.’ Tidak ada persengketaan diantara mereka; Mana hak saya… Mana kewajiban kamu… Tapi kenapa kita tidak mau mengambil ‘ibrah dari batu dan air? Kenapa kita mulai bercerai-berai, memikirkan ini hakku… ini hak saya… Ini kewajibanku… Itu kewajibanmu… Malu kita semua pada batu dan air! Ini saatnya antum semua bersatu, bekerjasama dalam ukhuwah Islamiyah… Allahu Akbar!

Featuring Post Example

Posted by TheBlogTemplates On Month - Day - Year

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in quam. Etiam augue pede, molestie eget, rhoncus at, convallis ut, eros. Aliquam pharetra. Nulla in tellus eget odio sagittis blandit. Maecenas at nisl. Nullam lorem mi, eleifend a, fringilla vel, semper at, ligula. Mauris eu wisi. Ut ante dui, aliquet nec, congue non, accumsan sit amet, lectus. Mauris et maur...

Featuring Post Example

Posted by TheBlogTemplates On Month - Day - Year

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in quam. Etiam augue pede, molestie eget, rhoncus at, convallis ut, eros. Aliquam pharetra. Nulla in tellus eget odio sagittis blandit. Maecenas at nisl. Nullam lorem mi, eleifend a, fringilla vel, semper at, ligula. Mauris eu wisi. Ut ante dui, aliquet nec, congue non, accumsan sit amet, lectus. Mauris et maur...

Featuring Post Example

Posted by TheBlogTemplates On Month - Day - Year

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in quam. Etiam augue pede, molestie eget, rhoncus at, convallis ut, eros. Aliquam pharetra. Nulla in tellus eget odio sagittis blandit. Maecenas at nisl. Nullam lorem mi, eleifend a, fringilla vel, semper at, ligula. Mauris eu wisi. Ut ante dui, aliquet nec, congue non, accumsan sit amet, lectus. Mauris et maur...

Featuring Post Example

Posted by TheBlogTemplates On Month - Day - Year

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in quam. Etiam augue pede, molestie eget, rhoncus at, convallis ut, eros. Aliquam pharetra. Nulla in tellus eget odio sagittis blandit. Maecenas at nisl. Nullam lorem mi, eleifend a, fringilla vel, semper at, ligula. Mauris eu wisi. Ut ante dui, aliquet nec, congue non, accumsan sit amet, lectus. Mauris et maur...

Ku jejaki alam dalam mencari redhaMu, ku tempuhi dugaan dalam menikmati suruhanMu, ku menangis kerana mengingatkan diriMu.....Temukankanlah si Pencari Cahaya dengan NurMu ya Allah, Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyanyang

Anda sudah berubah?

Dicatat oleh Pencari Cahaya (PC) On Jumaat, Januari 18, 2013 0 ulasan
Tulisan ini ku nukilkan buat para penulis sekalian...

Alhamdulillah sebentar lagi PC akan ke Langkawi untuk mendapatkan inspirasi baru sebagai seorang penulis. Diri ini terkejut kerana sudah hampir setahun tulisan tidak dipaparkan. Kesibukan dengan dunia nyata yang semakin hari semakin tua ini menutup ruang untuk meniti dunia penulisan. Di sini sebagai tatapan semua, ayuh kita lihat tafsir surah al-Khauthar. Surah yang begitu pendek tetapi jelas kaitannya dengan keadaan yang berlakusekarang. Tafsiran ini adalah hasil daripada majlis-majlis ilmu yang dihadiri.

Bismillah

A001
Sesungguhnya Kami telah mengurniakan kepadamu (wahai Muhammad) kebaikan yang banyak (di dunia dan di akhirat).

A002
Oleh itu, kerjakanlah sembahyang kerana Tuhanmu semata-mata, dan sembelihlah korban (sebagai bersyukur).

A003
Sesungguhnya orang yang bencikan engkau, Dia lah yang terputus (dari mendapat sebarang perkara yang diingininya).

Allah SWT telah mengurniakan kita umat Nabi Muhammad saw dengan penuh nikmat dan segala ciptaanNya yang indah supaya kita bersyukur dan menjalankan tugas sebagai seorang khalifah di muka bumi ini. Dengan sifat Allah ar-Rahman, pemberian kekayaan diberikan kepada semua tidak mengira muslim atau tidak. Dan sifat Allah SWT ar-Rahim, yang mana pemberian nikmat kepada khususnya kepada orang-orang yang beriman. Adakah kita lupa bahawa nikmat ini bukanlah diberikan secara sia-sia?

"Dan Kami tidak menciptakan langit dan bumi dan apa yang ada antara keduanya dengan bermain-main"

(Ad-Dukhan ayat 38)

 “Tidaklah Aku ciptakan jin dan manusia kecuali agar mereka beribadah kepada-Ku.” (adz-Dzariyat: 56).

Begitulah dengan nikmat yang dikurniakan Allah SWT. Begitu indah dan meluas. Dimanakah tugas kita?

Dan apabila berkata Allah kepada malaikait bahawa aku menciptakan manusia di dunia untuk jadi khalifah di muka bumi. Kata malaikat, Wahai Tuhanku, Engkau menjadikannya di muka bumi orang yang merosakkan muka bumi dan saling bertumpah darah dan kami sentiasa bertasbih dan mensucikanMu. Kata Allah kepada malaikat, sesungguhnya Aku lebih tahu apa yang kamu tidak ketahui. (al-Baqarah: 30)

Amat banyak dan berlimpah ruah rezeki dan pemberian Allah kepada kita. Yang paling penting ialah nikmat iman dan Islam. Kalimah yang menjanjikan syurga ini hampir-hampir tenggelam di dalam kelam kehidupan kemodenan. Adakah kita ingin terus menjadikan ibadah kita kepada Allah SWT 

sebagai sampingan hidup? 
sebagai hanya "kewajipan atau paksaan"? 
sebagai tentatif kehidupan tanpa VMO (visi, misi dan objektif)?
sebagai halangan kehidupan?
atau sebagai adat kehidupan....

Persoalkanlah kepada diri anda semua. Masih belum terlambat buat kita semua. Ibadah diteruskan dengan hanya niatkan segala perbuatan yang dilakukan untuk mengabdikan diri kepada Allah SWT. Ada beberapa contoh yang ingin PC kongsikan.

Mengapa kita makan setiap hari?
Jika untuk mengisi nafsu, mungkin ya.
Jika untuk bertenaga, mungkin ya
Jika untuk hidup, memang betul dah kan?
Jika kita makan untuk teruskan keimanan kita kepada Allah, untuk teruskan ibadah kita kepada Allah, untuk teruskan syiar Islam. Agak-agak macam mana cara kita makan. Pernahkan kita fikir sahabat-sahabat muslim yang lain. Kenyangkah mereka?
Jika hendak ikutkan nafsu. Satu lori pum tak dapat dikaut untuk dimakan.

Alhamdulillah, kekenyangannya sudah. Kemudian? Bersyukurkah kita?
Macam mana ea nak bersyukur kawan-kawan?
Satu analogi mudah. 
Anda makan sesuap nasi dan anda rasakan nikmat yang tidak terhingga dan rasakan tiada nikmat yang boleh mengatasi kekenyangan anda ketika itu. Kepada siapakah anda beritahu tentang kekenyangan itu.

Mungkin:
Alhamdulillah dah kenyang, sedap betul la makanan ni.
Kenyangnya, aku sudah kenyang. Beritahu Ali kepada Abu.
Lain kali, aku hendak datang ke kedai ini sebab makanannya enak dan mengenyangkan.

Jauh sangat kita dengan si Pemberi Nikmat wahai sahabat-sahabiah sekalian. Syukur kita kepada mereka sahaja. "Makanan", "sahabat", "kedai makan" atau mungkin "si pemasak". Kepada Allah SWT, bila agak-agak kita bersyukur. Jika beginilah keadaannya, menunjukkan kita sudah membazir mengisikan perut kita kerana kita tidak mencapai matlamat sebenar kita diciptakan.

Begitu susah ke sahabat untuk bersyukur. 
Sebut Allah, Allah, Allah dan hadirkan dalam hati yang tulus tentang kenikmatan yang diberikanNya.

Dan sebagai kesimpulannya, ayuh kita sama-samatinggikan kesyukuran kita kepada Allah SWT dengan segala nikmat pemberianNya dengan mengerjakan segala apa yang diperintahkanNya dan meninggalkan segala laranganNya. Dan jangan kita lupa tentang pengorbanan Nabi Muhammad saw yang telah berjuang habis-habisan demi agama yang tercinta ini. Ayuh amalkan sunnah baginda saw. 






Read more...
Reaksi: 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular

    Solat dulu yup

    Halal JAKIM

    About Me

    Foto Saya
    Pencari Cahaya (PC)
    lahir kat 135 kampung hiliran masjid,21000 Kuala Terengganu, Terengganu, tinggal di Nabawan, Sabah selama beberapa tahun dan menetap di Kelantan selepas itu.....
    Lihat profil lengkap saya
    get this widget here

    Meh kecek smeta (jom berdialog)

    Followers