Featuring Post Example

Posted by TheBlogTemplates On Month - Day - Year

Ya ayuhal ikhwah, Antum perhatikan bagaimana Allah telah menciptakan batu dan air yang mengalir di sungai ini. Antara batu dan air tidak ada pertikaian di antara mereka. Batu tidak pernah mengatakan, ‘Hai air kenapa bunyimu terlalu keras’ Atau air mempersoalkan, ‘Batu, kenapa kau ada disini.’ Tidak ada persengketaan diantara mereka; Mana hak saya… Mana kewajiban kamu… Tapi kenapa kita tidak mau mengambil ‘ibrah dari batu dan air? Kenapa kita mulai bercerai-berai, memikirkan ini hakku… ini hak saya… Ini kewajibanku… Itu kewajibanmu… Malu kita semua pada batu dan air! Ini saatnya antum semua bersatu, bekerjasama dalam ukhuwah Islamiyah… Allahu Akbar!

Featuring Post Example

Posted by TheBlogTemplates On Month - Day - Year

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in quam. Etiam augue pede, molestie eget, rhoncus at, convallis ut, eros. Aliquam pharetra. Nulla in tellus eget odio sagittis blandit. Maecenas at nisl. Nullam lorem mi, eleifend a, fringilla vel, semper at, ligula. Mauris eu wisi. Ut ante dui, aliquet nec, congue non, accumsan sit amet, lectus. Mauris et maur...

Featuring Post Example

Posted by TheBlogTemplates On Month - Day - Year

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in quam. Etiam augue pede, molestie eget, rhoncus at, convallis ut, eros. Aliquam pharetra. Nulla in tellus eget odio sagittis blandit. Maecenas at nisl. Nullam lorem mi, eleifend a, fringilla vel, semper at, ligula. Mauris eu wisi. Ut ante dui, aliquet nec, congue non, accumsan sit amet, lectus. Mauris et maur...

Featuring Post Example

Posted by TheBlogTemplates On Month - Day - Year

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in quam. Etiam augue pede, molestie eget, rhoncus at, convallis ut, eros. Aliquam pharetra. Nulla in tellus eget odio sagittis blandit. Maecenas at nisl. Nullam lorem mi, eleifend a, fringilla vel, semper at, ligula. Mauris eu wisi. Ut ante dui, aliquet nec, congue non, accumsan sit amet, lectus. Mauris et maur...

Featuring Post Example

Posted by TheBlogTemplates On Month - Day - Year

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in quam. Etiam augue pede, molestie eget, rhoncus at, convallis ut, eros. Aliquam pharetra. Nulla in tellus eget odio sagittis blandit. Maecenas at nisl. Nullam lorem mi, eleifend a, fringilla vel, semper at, ligula. Mauris eu wisi. Ut ante dui, aliquet nec, congue non, accumsan sit amet, lectus. Mauris et maur...

Ku jejaki alam dalam mencari redhaMu, ku tempuhi dugaan dalam menikmati suruhanMu, ku menangis kerana mengingatkan diriMu.....Temukankanlah si Pencari Cahaya dengan NurMu ya Allah, Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyanyang

Dikir Arab atau Dikir Barat

Dicatat oleh Pencari Cahaya (PC) On Isnin, April 12, 2010 2 ulasan



Pernah hatiku terpaut mengenai satu iklan, “Pencarian Bakat Dikir Barat Peringkat USIM”, huh berdebar-debar hatiku. Sebelum ini, apa yang aku ketahui adalah hanya mengarut di hadapan tasik terbenak di hadapan bangunan kehidupanku, FEM. Tetapi kehidupanku berubah apabila aku ditawarkan untuk menjadi peserta Pertandingan Dikir Barat dalam Festival Kebudayaan Universiti-Universiti Malaysia (FESTKUM). Hati yang tersisih ini kembali berkata-kata dalam bahasa yang tidak asing di USIM iaitu bahasa atau loghat Kelate. Namun begitu aku pun lucu melihat kehidupan anak-anak rantauan Kelantan tidak mempraktikalkan bahasa mereka di USIM secara keseluruhannya termasuk diriku yang bakal menjadi penduduk Bandar. Jom tinggalkan gurauan tadi. Semasa aku menghadapi saat kematian, kami (pasukan dikir barat USIM) ada yang merungut, ada yang putus asa, ada yang nak buat pandai2, tapi aku je kot mungkin orang yang baru belajar. Warga dikir barat menjadi galak nan tiba waktu pertandingan, lebih-lebih lagi kepada pasukanku kerana kami adalah pasukan yang pertama akan mendeklamasikan persembahan kami.tpukkkkkkk…..USIM…..USIM,…..deruan suara dan sorakan penonton……huh hati kami bergetar bak mesin basuh menghabiskan timing spin…kami Berjaya memukau penonton..tetapi tiba-tiba aku berasa macam tak sempat bernafas. Kenapa boleh jadi begini? Lagu yang dibentangkan menjadi laju seperti bas UTM. Ohhh….ini adalah pengalaman kali pertama bagi kami, pemain-pemain USIM bertembung dengan USM, lagipun aku dan rakan-rakan adalah daripada Tahun 1, setahun pisang katakan. Degupan jangtung kami mengikis suara dan melajukan perjalanan mulut. Tapi ini tidak menjadi masalah jika menang atau kalah bagiku. Tapi adakah kawan-kawanku berpuas hati. Semua sedih bila USIM tidak dapat membawa balik sebarang pingat bagi kategori Dikir Barat. Bagiku ini adalah pengalaman yang pertama dan akan kubuka pengalaman ini pada akhir November akan datang. ,………….Tidak disangka-sangka, pengalamanku tidak memerlukan hari bergantung pada November tetapi tiba pula musim Dikir Arab. Terpaut hatiku untuk menolong rakan-rakan dan diri sendiri memenangi pertandingan yang julung-julung kali aku sertai kerana ketika ALSP yang lepas aku sibuk dengan latihan FESTKUM, aku hanya sempat menyiapkan lirik bagi pasukan boriaku. Itupun aku tidak sempat mengajar cara boria yang betul kerana aku tidak tahu apa itu boria. Aku hanya mengikut lenggok lagu yang dipamerkan kawanku. Kini aku menyiapkan satu lirik yang penuh bermakna untuk dunia bahasa Arabku, aku ciptakan khas untuk pertandingan ini. Aku dan rakan-rakan mengharapkan satu kejayaan dalam pertandingan tetapi berlainan dengan diriku yang mahukan kesannya daripada hadiahnya. Kami hanya berlatih sebanyak tiga kali, petang, malam dan pagi. Aku pum terasa pelik kerana tiba-tiba ada latihan malam, kalau nak diikutkan salah, and aku pun kurang menyukainya. Ada pulak yang bersemangat lebar khususnya daripada rakan perempuan dalam kelasku. Yang menyedihkan adalah kami hanya berlatih di bahu jalan di hadapan kolej Kediaman. Kami disekat security untuk masuk berlatih. Tapi ini tidak mematahkan jalur semangat pendekar-pendekar dikir yang baru tumbuh satu daun ini. Aku dengar bermacam-macam fitnah. Ha3, tukar2, gosipla….ada yang termimpi-mimpi mengalunkan dikir arab dalam igauannya. Fuh, biar betul budak-budak nie, semangat mengalahkan harimau berhadapan dengan cicak. Ada juga yang membicarakan berbagai-bagai idea untuk mengemaskini persembahan, bagiku, jika dapat mempersembahkan yang biasa tetapi penuh dengan semangat pun dah cukup. Jangan kita curahkan nasi dalam budu. Semua itu adalah posotif dan negatifnya, aku tidak kisah. Yang aku kisah adalah kepenatan dan kesungguhan yang tidak menjadi harapan. Ini masalah orang sekarang yang tidak boleh menerima kenyataan, termasuk diriku. Pertandingan bermula, aku mengalunkan suaraku sebagai tuk Joro dan Tukang Karut No.2. Rakan-rakanku bergelak ketawa dengan kesilapan. Bagiku, suara itu yang penting. Jika ada kesilapan gaya tidak menjadi masalah kerana ini merupakan pertandingan suara. Tiba waktu pengumuman, kawan-kawanku menyuruhku bersiap sedia untuk menerima hadiah. Rupa-rupanya mereka masih tidak menyedari bahawa kekeliruan tentang pemarkahan. Aku menjadi serba salah apabila kumpulan kami ridak menerima pelawaan menerima hadiah. Semua menjadi senyap. Adakah ini ujian kali kedua dan dunia berdikir. Elok-elok kita berzikir dan beristighfar. Aku takut ketidakdapat menerima kenyataan ini menyebabkan kematian hati-hati berserah kepada yang Esa. Nanti aku pula akan disoal oleh Allah nanti. Doakan diriku kawan-kawan untuk FESTKUM 2. Mungkin hadiah ini untuk kamu semua. Allahuakbar…..Di sini aku sertakan sebuah lagu dikir barat yang di buat khas untuk semua yang mengenali diriku….

Sahabatku sekalian kita pakat usaha,
Mencari keredhaan Ilahi kita utamakan,
Melihat keraguan hati kita merasa
Beribadah dalam tidur dalam sengatan

Melihat bangsa kita biarkan
Mencekup jaya kita seorangan
Sama-sama kita usahakan
Muafakat hingga kuburan

Pakat tinggal oh bangsaku
Jangan biar tanggungan berlari
Pakat kita berjanji bersatu
Biar semangat bersama tak sunyi

Konsep hidup bersyariah jadi tali harian
Menjayakan semangat kepada akhirat
Iman akhlak ibadat jadi talian
Menjadi insan terbaik tidak berkarat

Mulut mata telinga hidung yang baik
Buat benda terbaik jangan duduk ngumpat
Mata pakat jaga jangan hulu dan kelik
Selagi mana terbuka lagi pintu taubat

Buat aktiviti terbaik tidak la penuh
Asal menjadi bukan kita tentukan
Jangan mengalah awal-awal kita bersungguh
Menjadi Quran Hadis sebagai pegangan

Hargailah anugerah Tuhan
Gunakanlah fikiran kita

Menjadi budaya hidup berperasaan
Memang kehidupan tidak sempurna
Pakat kita fikirkan kesabaran
Agar hidup kita Berjaya

Merata-rata kita cari bekalan
Tak semestinya kita duga
Menjadi asas satu pelaburan
Merasa susah sebelum Berjaya

Wahai rakan wahai sahabat sekalian
Harap-harap kita berjumpa di akhirat
Walaupun susah walaupun segan
Menjayakan dasar hidup bersyariat

Zaman sekarang zaman kerosakan
Wahai mukmin jangan biarkan

Jika terjumpa suasana kemaksiatan
Jangan tengok jangan biarkan

Walau mana kita duduki
Mempertahankan Islam satu tribulasi

Bersatu kita jangan sorang-sorang
Allah suka Rasulullah pun sayang

……………………………………………………….tamat…………………………………………………
Read more...
Reaksi: 

SUMBER-SUMBER HUKUM ISLAM

Dicatat oleh Pencari Cahaya (PC) On Ahad, April 11, 2010 0 ulasan


Pembahagian Dan Penjenisan Sumber Perundangan Islam
Ada dua kumpulan sumber perundangan Islam. iaitu :
1. Sumber-sumber asas
o Al Quranul Karim
o As Sunnatun Nabawiyah
2. Sumber-Sumber tafsiran.
o Yang disepakati oleh sebahagian ulamak Islam. iaitu
- Al Ijma'
- Al Qiyas
o Yang dipertikai oleh sebahagian ulamak, iaitu :
- Al Istihsan
- Al Masolehul Mursalah
- Al 'urf
- Syariat yang terdahulu
- Mazhab sahabat Rasulullah s.a.w.
- Al istishab
- Az Zara-i'
Dalil sumber-sumber asas
Di antara dalil mengenai sumber-sumber asas tersebut adalah sebagai berikut :
• [Surah An Nisa' : 59]


Read more...
Reaksi: 

"Rumahku Kehidupanku"

Dicatat oleh Pencari Cahaya (PC) On Ahad, April 11, 2010 0 ulasan



Rumahku Kehidupanku

Ramai manusia sekarang tidak memahami apakah yang dimaksudkan dengan rumah atau house atau manzil atau bait atau shelter atau macam-macam lagi. Melihat keadaan ini kehidupan manusia berkurangan bersama keluarga kerana rumah hanya dijadikan tempat tidur atau merehatkan dalam masa beberapa jam sahaja sahaya sibuk dengan pekerjaan masing-masing. Ingatkah dikau saat dilahirkan? Tidak kira di hospital, di rumah atau di mana-mana, kerana waktu kamu membesar adalah di rumah. Dan mungkin satu hari yang mengunjungkan para pengunjung menziarahi dikau waktu kematianmu dan diriku ini adalah rumah tempat sesaknya. Kehidupan seseorang bermula apabila ditiupkan roh ke dalam rahim Insan yang bernama Ibu/Mama/Ummi/Emak/ lain-lain yang sanggup mengendong dirimu dalam rumah yang terbina apabila bersatu dengan ayahmu.

Read more...
Reaksi: 

Mahasiswa oh mahasiswa

Dicatat oleh Pencari Cahaya (PC) On Ahad, April 11, 2010 1 ulasan



Mahasiswa
Kau digelar orang yang bermaruah
Melangkah maju ke alam ilmu
Sebagai menjadi harapan bangsa merdeka
Sebagai cahaya penutup kegelapan
Mentari bersinar bunga berkembang

Mahasiswa
Kejayaanmu adalah kejayaan semua
Menggilap bangsa merdeka dengan berkongsi
Menatap gurauan senda engkau bersedih
Melihat gelora engkau membantah
Mencari cahaya sinar engkau usahakan
Tuntutan ilmu jadi pembela kehidupan

Mahasiswa
Pabila tiba waktu penentuan kehidupan sebenar
Engkau hiba melihat rakan-rakan di hadapan
Hanya belajar untuk peperiksaan dunia
Engkau menggulung sejuta perasaan mendatang
Mendalami ilmu dalam menuntut segala hak
Tanda peperiksaan bukan penutup kehidupan

Mahasiswa
Setiap bunyi langkahmu mempunyai makna
Tanpa sesuatu bagimu itu pembaziran
Tanpa kekayaan dunia engkau berjuang
Melilih air mata keamanan dipertahan semua
Bertali arus ujian mendatang engkau lepasi

Mahasiswa
Berbuat baik menjadi tanda keamanan
Akhlak bermain engkau sinarkan keluar
Jam ditangan tanda pegangan masa
Masa terluang engkau penuhkan
Tanpa ragu-ragu mengutip pahala
Dengan rasa tanggungjawab mencegah mungkar
Read more...
Reaksi: 

Jom Selawat ke atas Nabi kita Muhammad SAW

Dicatat oleh Pencari Cahaya (PC) On Ahad, April 11, 2010 0 ulasan
Bacaan Shalawat Kepada Rasulullah s.a.w.
Allah Ta'ala berfirman yang bermaksud:
"Sesungguhnya Allah dan para malaikatNya menyampaikan shalawatnya kepada Nabi - yakni Nabi Muhammad. Hai orang-orang yang beriman, ucapkanlah shalawat dan salam dengan sebenar-benarnya salam kepada Nabi itu." (al-Ahzab: 56)

1394. Dari Abdullah bin 'Amr bin al-'Ash radhiallahu 'anhuma bahwasanya ia mendengar Rasulullah s.a.w, bersabda:
"Barangsiapa yang membaca shalawat kepadaku sekali shalawat, maka Allah akan memberikan kerahmatan padanya sepuluh kali dengan sebab sekali shalawat tadi." (Riwayat Muslim)


Read more...
Reaksi: 

Kata-kata

Dicatat oleh Pencari Cahaya (PC) On Ahad, April 11, 2010 0 ulasan

Kata-kata umpama pedang tajam yang bisa menikam, kata-kata juga ibarat sutera yang bisa melembutkan hati, kata-kata adakalanya ibarat air yang bisa menyimbah api yang marah dan kata-kata ibarat badut yang membodohkan diri sendiri. Terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata buruk padahnya.
1.Adolf Hitler,Pemimpin Nazi :
Alangkah beruntungnya penguasa bila rakyatnya tidak boleh berpikir.Aku tidak perlu berpikir kerana aku adalah pegawai pemerintah.
2. Charles de Gaulle, Presiden Perancis Pertama :
Ahli Politik tidak pernah percaya akan ucapan mereka sendiri, kerana itu mereka sangat terkejut bila rakyat mempercayainya.


Read more...
Reaksi: 

ERA RASULULLAH SAW

Dicatat oleh Pencari Cahaya (PC) On Ahad, April 11, 2010 0 ulasan
20.4.570M 12 R,awwal Nabi Muhammad SAW dilahirkan di Makkah
575M Raja Khosran I dari bangsa Sassanid menghalau Habshah dari Yaman
586M Nabi Muhammad SAW berkahwin dengan Sayyidatina Khadijah
6.8.610M 17 Ramadan Turunnya wahyu pertama di jabal Nur - Iqrak
Peristiwa Khadijah membawa Nabi berjumpa dengan seorang tua lalu mengesahkan bahawa beliau akan dihalau oleh kaumnya. Beliau meneruskan pertapaan di gua Hirak
613M Selama 2 1/2 tahun selepas menerima wahyu pertama Nabi terus bertahannut di Gua Hirak sehingga di satu malam baginda melihat wajah asli Jibril di gua Hirak dan pulang ketakutan lalu menyuruh Khadijah menyelimutkannya lalu turunya wahyu kedua Ya ayyuhal muddatsir - nabi mula berdakwah secara sembunyi
614M Parsi menakluki Damascus, Jerusalem dan Mesir - Mengalahkan Rom. Majusi mengalahkan ahlil kitab.
616M Setelah 3 tahun berdakwah secara sembunyi turunlah ayat 94 Surah Al Hijr (15) ...Fasda' maatu' mar.....maka Nabi pun memulakan fasa kedua dakwah secara terang dengan berdiri di Bukit safa dan menyeru penduduk Makkah supaya beriman lalu dikutuk oleh Abu Lahab, bapa saudaranya sendiri. Lalu turun ayat Tabbat Yadaa …
618M Rom mengalahkan Parsi seperti diramalkan oleh Al Quran - Surah Ar Ruum
620M Meninggalnya Khadijah pada usia 65 tahun dan Abu Talib pada usia 87 tahun dalam tahun yang sama iaitu tahun ke 10 dari kenabian , baginda pergi ke Taif dan dilontar dengan batu oleh penduduk Taif dan akhirnya baginda di Israk dan Mikrajkan oleh Allah SWT
621M Perjanjian Aqabah I - 5 orang penduduk Madinah berbaiah dengan Nabi di Jamrah Aqabah sewaktu musim haji tahun itu.
622M Perjanjian Aqabah II - 12 orang ketua-ketua suku Madinah termasuk seorang wanita berbaiah dengan Nabi di Jamrah Aqabah sewaktu musim haji tahun itu. Peristiwa ini juga dipanggil Baiatun Nisak kerana terdapat seorang wanita dalam kumpulan itu.
10.9.622M Peristiwa permesyuaratan ketua-ketua kaum di Makkah dengan disertai oleh seorang iblis yang menyamar sebagai orang tua untuk membunuh nabi lalu turun ayat 30 surah al taubah/al anfaal ….wamakaru wamakarallah…
12.9.622M 1 R,awwal 1H Nabi Muhammad SAW berhijrah ke Madinah - Permulaan Rasmi Era Kaum Muslimin
8 R' Awwal 1H Nabi tiba di Qubak selatan Madinah dan mendirikan Masjid yang pertama dalam Islam. Baginda bersolat Subuh di Masjid Qubak.
24.9.622M 12 R'Awwal 1H Nabi Nabi bersama Abu Bakar dan Ali mendirikan Masjid Jumaat dan mendirikan Sembahyang Jumaat yang pertama dalam Islam. Seterusnya baginda berjalan ke utara sehingga sampai ke tapak Masjid nabi sekarang.
623M 2H Setelah 16-17 bulan nabi bersembahyang menghadap Baitul Maqdis turun wahyu membenarkan baginda menghadap kiblat ke Masjidil Haram. Ini disebabkan orang-orang yahudi sering mengejek-ngejek Rasulullah SAW kerana bersembahyang menghadap Baitul Maqdis. Peristiwa ini berlaku ketika nabi bersembahyang Zohor di Masjid Qiblatain.
624M 2H Yaumul Furqaan - Peperangan Badar - nabi vs musyrik Makkah. Nabi menyertai 27 kali peperangan sepanjang hayatnya. Kaum Muslimin mencapai kemenangan
625M 3H Peperangan Uhud - Nabi dengan musyrik Makkah . Kaum Muslimin mengalami kekalahan kerana tidak mentaati perintah Nabi agar jangan turun dari Bukit Rumah (Bukit Pemanah)
Peristiwa rombongan Abu Sufyan dipanggil oleh Gabnor Rom di Syam bertanyakan ehwal nabi. Gabenor tersebut hampir masuk Islam tetapi kemudiannya menarik balik hasratnya kerana malu kepada masyarakatnya.
625M 3H Peristiwa orang munafik di bawah pimpinan Abdullah bin Ubai menghasut 300 orang tentera Islam supaya jangan mengikut nabi berperang di Uhud.
627M 5H Peperangan Khandaq/ Ahzab - nabi dengan Gabungan Quraish dan Yahudi. Kaum musyrikin bertempiaran ditiup oleh angin ribut pasir yang diturunkan oleh Allah SWT.
627M 5H Peritiwa Yahudi bani Quraizah menikam kaum muslimin dari belakang yang mengakibatkan nabi membatalkan perjanjian damai dan membunuh 700 orang lelaki dan menghalau saki bakinya dari kota Madinah.
628M Zulkaedah 6H Nabi melaksanakan Umrah - Perjanjian Hudaibiyah - Perjanjian damai ini memberi kesempatan kepada Nabi untuk mengkonsolidasi kaum muslimin supaya menjadi kuat dan menumpukan kepada aspek dakwah dan tarbiyah.
630M 8H Fathul Makkah - kegagalan kaum musyrikin berpegang kepada perjanjian Hudaibiyah telah memungkinkan Nabi menakluki Makkah.
630M 8H Peperangan Tabuk - Nabi dan Yahudi - Peperangan Nabi yang terakhir
630M 8H Peperangan Muktah -Kaum Muslimin dan Rom - Pimpinan Khalid Al Walid
632M 25 Zulkaedah 10H Nabi melaksanakan Haji Wadak
6.632M 12 R'awwal 11 H Wafatnya Rasulullah SAW pada usia 63 tahun dan dimakamkan di rumahnya di pinggir Masjid Nabi

-Sumber......-

Read more...
Reaksi: 

Apa itu Couple? Cinta atau Dosa?

Dicatat oleh Pencari Cahaya (PC) On Ahad, April 11, 2010 0 ulasan



عن ابي هريرة عن النبي (ص) قال: ان الله كتبَ على ابنِ آدمَ حظَّهُ من الزِّنَا اَدْرَكَ ذلك لاَ مَحَالَة فزناَ العينِ النَّظرُ وزنَا اللّسانِ المَنْطِقِ والنَّفْسِ تمَنَّى وتَشتَهِى والفَرجِ يُصَدِّقُ ذَلِكَ او يُكَذِّبُهُ.
Dari Abu Hurairah r.a., dari Nabi Muhammad saw. Baginda bersabda: “Sesungguhnya Allah menentukan untuk anak Adam mendapat bahagian dari zina, tidak boleh tidak. Zina mata melihat (perempuan), zina lidah berbicara dan zina hati mengharap dan menginginkan, hanya anggota kelamin yang menentukan benar atau tidaknya dia berbuat zina”.
Couple….couple…couple, apa itu couple? Wahai kaum muslimin tahukah kamu bahawa wanita adalah fitnah.

Read more...
Reaksi: 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular

    Solat dulu yup

    Halal JAKIM

    About Me

    Foto Saya
    Pencari Cahaya (PC)
    lahir kat 135 kampung hiliran masjid,21000 Kuala Terengganu, Terengganu, tinggal di Nabawan, Sabah selama beberapa tahun dan menetap di Kelantan selepas itu.....
    Lihat profil lengkap saya
    get this widget here

    Meh kecek smeta (jom berdialog)

    Followers