Wahai Ikhwah Sekalian

Posted by Pencari Cahaya Dalam Misi Mencari Cahaya Ilahi

Ya ayuhal ikhwah, Antum perhatikan bagaimana Allah telah menciptakan batu dan air yang mengalir di sungai ini. Antara batu dan air tidak ada pertikaian di antara mereka. Batu tidak pernah mengatakan, ‘Hai air kenapa bunyimu terlalu keras’ Atau air mempersoalkan, ‘Batu, kenapa kau ada disini.’ Tidak ada persengketaan diantara mereka; Mana hak saya… Mana kewajiban kamu… Tapi kenapa kita tidak mau mengambil ‘ibrah dari batu dan air? Kenapa kita mulai bercerai-berai, memikirkan ini hakku… ini hak saya… Ini kewajibanku… Itu kewajibanmu… Malu kita semua pada batu dan air! Ini saatnya antum semua bersatu, bekerjasama dalam ukhuwah Islamiyah… Allahu Akbar!

Featuring Post Example

Posted by TheBlogTemplates On Month - Day - Year

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in quam. Etiam augue pede, molestie eget, rhoncus at, convallis ut, eros. Aliquam pharetra. Nulla in tellus eget odio sagittis blandit. Maecenas at nisl. Nullam lorem mi, eleifend a, fringilla vel, semper at, ligula. Mauris eu wisi. Ut ante dui, aliquet nec, congue non, accumsan sit amet, lectus. Mauris et maur...

Featuring Post Example

Posted by TheBlogTemplates On Month - Day - Year

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in quam. Etiam augue pede, molestie eget, rhoncus at, convallis ut, eros. Aliquam pharetra. Nulla in tellus eget odio sagittis blandit. Maecenas at nisl. Nullam lorem mi, eleifend a, fringilla vel, semper at, ligula. Mauris eu wisi. Ut ante dui, aliquet nec, congue non, accumsan sit amet, lectus. Mauris et maur...

Featuring Post Example

Posted by TheBlogTemplates On Month - Day - Year

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in quam. Etiam augue pede, molestie eget, rhoncus at, convallis ut, eros. Aliquam pharetra. Nulla in tellus eget odio sagittis blandit. Maecenas at nisl. Nullam lorem mi, eleifend a, fringilla vel, semper at, ligula. Mauris eu wisi. Ut ante dui, aliquet nec, congue non, accumsan sit amet, lectus. Mauris et maur...

Featuring Post Example

Posted by TheBlogTemplates On Month - Day - Year

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in quam. Etiam augue pede, molestie eget, rhoncus at, convallis ut, eros. Aliquam pharetra. Nulla in tellus eget odio sagittis blandit. Maecenas at nisl. Nullam lorem mi, eleifend a, fringilla vel, semper at, ligula. Mauris eu wisi. Ut ante dui, aliquet nec, congue non, accumsan sit amet, lectus. Mauris et maur...

Ku jejaki alam dalam mencari redhaMu, ku tempuhi dugaan dalam menikmati suruhanMu, ku menangis kerana mengingatkan diriMu.....Temukankanlah si Pencari Cahaya dengan NurMu ya Allah, Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyanyang

Album Kenangan EPOS

Dicatat oleh Pencari Cahaya (PC) On Isnin, Februari 10, 2014 0 ulasan
Senarai album gambar-gambar dan memoir Ekplorasi Perkampungan Orang Asli 2010-2012:


EPOS'10: Pencahayaan Bakat

EPOS'11: Pra Eksplorasi


Read more...
Reaksi: 

Musuh Sang Beriman

Dicatat oleh Pencari Cahaya (PC) On Isnin, Februari 10, 2014 0 ulasan
• °ღ • Para Hukama' Berkata • °ღ •

Siapapun yang ingin menjadi arif dan selamat dari syaitan, maka angkatlah (hilangkan) 4 hijab di antaranya dan ma'rifat, iaitu; iblis dan apa yang diingini iblis, nafsu dan apa yang diingini nafsu, syahwat dan apa yang diingini syahwat dan dunia dan apa yang diingini dunia.

• °ღ • Adapun iblis ia menginginkan hilangnya Agamamu agar kekal bersamanya di Neraka.

• °ღ • Adapun nafsu ia menginginkan kemaksiatan dan menjauhi ketaatan.

• °ღ • Adapun syahwat ia menginginkan pemuasan kehendak, kelazatan2 dan kesenangan dunia dan tidak ingin khidmat.

• °ღ • Adapun dunia ia menginginkan agar kita memilih amal untuk dunia daripada akhirat.

Jika 4 hal ini telah terlaksana maka sampailah seorang 'arif pada ma'rufnya, iaitu ALLAH Ta'ala.

• °ღ • Yang mentaati keinginan iblis hilanglah Agamanya.

• °ღ • Yang mentaati keinginan nafsu maka terputuslah ia dari rahmat ALLAH.

• °ღ • Yang mentaati syahwat maka amat berat Hisabnya.

• °ღ • Yang mentaati keinginan dunia maka justru ia akan kehilangan Dunia dan Akhirat.




Read more...
Reaksi: 

Hikmah Milik Allah

Dicatat oleh Pencari Cahaya (PC) On Isnin, Februari 10, 2014 0 ulasan
Hikmah. 
Susah untuk ditafsirkan dengan pandangan.

Kenapa?
Kita hanya sedar ujian itu pahit. Tidak pernah terlintas di fikiran Allah sedang memberikan kebahagian kepada kita.

Susah?
Menerima qadar yang diberi
Qada yang ditentu
Asyik ingin dengan kesenangan
Yang membuat diri lupa siapa diri
Iaitu.. . . . .

Aku Seorang Hamba

Read more...
Reaksi: 

Sabar

Dicatat oleh Pencari Cahaya (PC) On Isnin, Februari 10, 2014 0 ulasan
Bismillah..

:: TINGKATAN SABAR ::
Para ulama telah mengatakan bahawa sabar itu ada tiga maqam:

1. Mereka yang menanggung sabar atas segala perintah, larangan dan ujian ALLAH Azza wa Jalla.

2. Mereka yang sudah terbiasa dengan ujian, perintah dan larangan dan meninggalkan sifat sabar itu kepada sifat REDA. Mereka itu sentiasa melazimkan diri berdzikir kepada ALLAH SWT apabila menerima ujian.

3. Mereka yang sentiasa mengharapkan ujian dan kesusahan, kerana ujian dan penderitaan itu ialah tanda kasih sayang ALLAH SWT dan menukarkan sifat sabar mereka itu kepada RINDU kepada ALLAH SWT dan SYUKUR. Inilah maqam para 'Arifin yang telah mengenal ALLAH SWT dengan sebenar-benar kenal. Merekalah orang yang memilih susah daripada senang, mati daripada hidup dan akhirat daripada dunia..

Read more...
Reaksi: 

Doa Anak Sulong

Dicatat oleh Pencari Cahaya (PC) On Isnin, Februari 10, 2014 0 ulasan

Dalam kebanyakan adik-beradik, pemikiran anak sulung amat sukar di gundam....

Kehidupan yang sederhana,
Tidak suka berbicara ketika bermasalah.....

Sedarkah kita bahawa merekalah orang yang sentiasa menangisi dan mendoakan untuk kebahagiaan ibu bapa dan adik beradiknya. Sukar untuk menembusi pengorbanan dan kesulitan yang dihadapi. 

Sensitif yang sukar dikesan dan dijejaki.

-doakan alfatihah buat keluarga kita cukup menandakan kasih sayang kita terhadap mereka-

*sedekahkan jua buat junjungan Nabi Muhammad saw dan ahli keluarga serta sahabat Baginda r.anhum
Read more...
Reaksi: 

Rehat dan Redah (RnR)

Dicatat oleh Pencari Cahaya (PC) On Isnin, Februari 10, 2014 0 ulasan
Nilai-KL-Nilai-Seremban

Berjalan tanpa henti, ke sana sini bagi memperoleh keredhaaan Ibu bapa, sanak saudara, rakan-rakan dan kenalan,

Bila tiba di persinggahan

Orang Tua: Wahai anak muda, mengapa merenung jauh 

Kepenatan membuahkan wajah yang lena

PC: Saya dari Nilai menziarahi Ibu saudara di sini

Dengan senyuman lantas pergi. Teguran orang yang sudah tua amat dirasai melalui hati nurani untuk terus bersemangat.

Kataku kepada rakan sepermainan, jika hari ini kamu bekerja untuk agama 20jam sekalipum jangan kau gadaikan 20jam akan datang untuk berseloroh dalam mimpi bukan kenyataan.

-Salam graduasi 2008-2013-Tinggalkan Emosi Tingkatkan Prestasi-
 

Read more...
Reaksi: 

Puasa

Dicatat oleh Pencari Cahaya (PC) On Isnin, Februari 10, 2014 0 ulasan
Dakwah ila Allah 

Mamat : Boss saya puasa hari ni

Boss : Puasa Isnin Khamis ea

Mamat : Aaa 

Boss : Macam tu aku nak puasa jgk cam ko mamat, bleh slim sikit perut aku ni macam ko.

Mamat : Aaa bos, saya pum tak cukup slim lagi pahala saya

Boss pum keluar dalam keadaan tersengih-sengih 


Read more...
Reaksi: 

Kembali

Dicatat oleh Pencari Cahaya (PC) On Isnin, Februari 10, 2014 0 ulasan
Melihat orang y lebih tua aku tersenyum, kerana mereka lebih awal beriman daripadaku

Melihat orang yang lebih muda aku tersenyum, dek kerana aku lebih awal berbuat dosa daripada mereka

Melihat burung-burung di awan aku tersenyum, dek kerana mereka sentiasa memuji Allah setiap masa tetapi aku sentiasa jauh untuk melafazkan tasbih kepadaNya

Melihat alQuran aku mula menangis kerana banyak sudah dosa-dosa yang dilakukan....

~4 Rabiul awal 1435~

Read more...
Reaksi: 

Matematik itu Mudah

Dicatat oleh Pencari Cahaya (PC) On Isnin, Februari 10, 2014 0 ulasan
Matematik:

Sujud 1 hari sebanyak 34kali bersamaan 5 solat fardu
6 saat= 1 kali sujud x 34kali 
= 204 saat bersamaan 3minit 4 saat
Lama sangat ke kita sujud?

Sabda Nabi saw yang bermaksud: Sedekat-dekat hamba dengan Allah adalah orang yang sujud.

~astaghfirullahaladzim~
Read more...
Reaksi: 

7 Things your Muslim wife won’t tell you

Dicatat oleh Pencari Cahaya (PC) On Isnin, Februari 10, 2014 0 ulasan
Most men have a hard time understanding women. Even a woman they’ve been married to for years. One minute she’s perfectly fine, the next, she’s crying like a baby. She complains about something but when we offer advice on how to fix it, she still isn’t satisfied. After several years of marriage (and counseling) I’ve learned to not worry so much about what my wife says. Instead, I should worry about what she doesn’t say.

1. Above all, She Wants Your love
When a wife shows her husband less respect, he in turn shows her less love.
And when a husband shows his wife less love, she in turn shows him less respect.
And the vicious cycle repeats itself.
Stop this prophecy before it becomes self-fulfilling. Show love to your wife.
That’s what she wants. Love her despite her flaws and quirks.
And Inshallah, she’ll respect you despite your flaws and quirks.

2. She’s Bored
It’s the same thing every day.
Week in and week out.
Not only is she bored but she’s also tired.
She has to care for the kids and run the household and then pamper you.

Read more...
Reaksi: 

"fitnah?"

Dicatat oleh Pencari Cahaya (PC) On Isnin, Februari 10, 2014 0 ulasan
Alhamdulillah selesai berdiskusi pendek dengan DrMAZA sebentar tadi berkenaan isu ayat

"fitnah itu lebih besar/dasyat daripada membunuh". al-Baqarah ayat 217.

Sebelum ini saya terkelu sedikit mendengar usrah nurani IKIM.fm Jumaat lepas (31 Januari 2014) yang membincangkan tajuk "lebih dasyat daripada membunuh" yang mana dihadiri oleh artis dan profesional. 


Berikutan itu, hasil perbincangan usrah adalah membawa maksud fitnah iaitu namimah dan bukannya ibtila'(cubaan), imtihan (ujian), syirik atau bala' yang lebih tepat kepada ayat tersebut. Saya merasakan perlunya naqib menjelaskan pengertian sebenar ayat yang mana bukannya bermaksud fitnah (namimah-mengada-adakan berita palsu) itu sebaliknya syirik jika mengikut maksud ayat. 




Read more...
Reaksi: 

Apa yang Kita Agungkan?

Dicatat oleh Pencari Cahaya (PC) On Isnin, Februari 10, 2014 0 ulasan
Kring3x telefon berbunyi.

Bos: fiz, sini jap. Urgent. Panggil haji(drector)skali.

Masuk dibilik bos, tiba2.

Bos: fiz, sblm ni solat jemaah kat mana?

Aku: biasa kt msjid hasanah. Skrg kt surau kita bos sbb ad jemaah bru. 

Bos: haji, aku br terfikir kita ad kslapan besar la. Sbb 2 duit y dikejar 1.2 juta ni susah nk dpt. Keje dh setel. Duit blum masuk. Apa ni haji!

Read more...
Reaksi: 

Sesuatu Yang lebih Berharga

Dicatat oleh Pencari Cahaya (PC) On Isnin, Februari 10, 2014 0 ulasan
Seorang guru berbicara dgn muridnya di masjid.

Guru: Rumah kita bersih saja tapi rumah Allah kita tidak endahkah.

Murid: Yela guru, bau hapak smua. Tandas lagi-lagi la.

Guru: Kebersihan mana yang kita utamakan sekarang?

Murid: Mestilah masjid guru

Read more...
Reaksi: 

"Online"

Dicatat oleh Pencari Cahaya (PC) On Isnin, Februari 10, 2014 0 ulasan
Tengok status fb dan whats app:

"online"

Status hamba dengan Allah?
Kebanyakannya 

"offline"
(Bila sudah bertuhankan dunia)

Kadang-kadang

"idle"
(Tiada pembangunan iman, hanya waktu-waktu tertentu sahaja ingat mengenai kewujudanNya)

Jarang-jarang

"online"
(Pabila diri diuji Allah, maka hambanya menyebut: "Allah,berat ujian dariMu")

~11 Rabiulakhir 1435h~

Read more...
Reaksi: 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular

    Solat dulu yup

    About Me

    Foto Saya
    Pencari Cahaya (PC)
    lahir kat 135 kampung hiliran masjid,21000 Kuala Terengganu, Terengganu, tinggal di Nabawan, Sabah selama beberapa tahun dan menetap di Kelantan selepas itu.....
    Lihat profil lengkap saya
    get this widget here

    Meh kecek smeta (jom berdialog)

    Followers

    5 Perkara