Wahai Ikhwah Sekalian

Posted by Pencari Cahaya Dalam Misi Mencari Cahaya Ilahi

Ya ayuhal ikhwah, Antum perhatikan bagaimana Allah telah menciptakan batu dan air yang mengalir di sungai ini. Antara batu dan air tidak ada pertikaian di antara mereka. Batu tidak pernah mengatakan, ‘Hai air kenapa bunyimu terlalu keras’ Atau air mempersoalkan, ‘Batu, kenapa kau ada disini.’ Tidak ada persengketaan diantara mereka; Mana hak saya… Mana kewajiban kamu… Tapi kenapa kita tidak mau mengambil ‘ibrah dari batu dan air? Kenapa kita mulai bercerai-berai, memikirkan ini hakku… ini hak saya… Ini kewajibanku… Itu kewajibanmu… Malu kita semua pada batu dan air! Ini saatnya antum semua bersatu, bekerjasama dalam ukhuwah Islamiyah… Allahu Akbar!

Featuring Post Example

Posted by TheBlogTemplates On Month - Day - Year

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in quam. Etiam augue pede, molestie eget, rhoncus at, convallis ut, eros. Aliquam pharetra. Nulla in tellus eget odio sagittis blandit. Maecenas at nisl. Nullam lorem mi, eleifend a, fringilla vel, semper at, ligula. Mauris eu wisi. Ut ante dui, aliquet nec, congue non, accumsan sit amet, lectus. Mauris et maur...

Featuring Post Example

Posted by TheBlogTemplates On Month - Day - Year

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in quam. Etiam augue pede, molestie eget, rhoncus at, convallis ut, eros. Aliquam pharetra. Nulla in tellus eget odio sagittis blandit. Maecenas at nisl. Nullam lorem mi, eleifend a, fringilla vel, semper at, ligula. Mauris eu wisi. Ut ante dui, aliquet nec, congue non, accumsan sit amet, lectus. Mauris et maur...

Featuring Post Example

Posted by TheBlogTemplates On Month - Day - Year

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in quam. Etiam augue pede, molestie eget, rhoncus at, convallis ut, eros. Aliquam pharetra. Nulla in tellus eget odio sagittis blandit. Maecenas at nisl. Nullam lorem mi, eleifend a, fringilla vel, semper at, ligula. Mauris eu wisi. Ut ante dui, aliquet nec, congue non, accumsan sit amet, lectus. Mauris et maur...

Featuring Post Example

Posted by TheBlogTemplates On Month - Day - Year

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in quam. Etiam augue pede, molestie eget, rhoncus at, convallis ut, eros. Aliquam pharetra. Nulla in tellus eget odio sagittis blandit. Maecenas at nisl. Nullam lorem mi, eleifend a, fringilla vel, semper at, ligula. Mauris eu wisi. Ut ante dui, aliquet nec, congue non, accumsan sit amet, lectus. Mauris et maur...

Ku jejaki alam dalam mencari redhaMu, ku tempuhi dugaan dalam menikmati suruhanMu, ku menangis kerana mengingatkan diriMu.....Temukankanlah si Pencari Cahaya dengan NurMu ya Allah, Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyanyang

Luahan Hati

Dicatat oleh Pencari Cahaya (PC) On Selasa, Mac 09, 2010


Setiap matlamat jangka pendek dan sederhana sudah kami capai
cuma yang jangka panjang, ni kita tengah mencuba
insyaAllah minggu depan ana buat mesyuarat agung dengan JKK, batin kampung dan JHEOA untuk program pemantapan bahasa inggeris...
cuma anti mungkin tak tahu mengapa kami buat secara senyap...?
1. pergolakan dan triubulasi sal agama amat tinggi di tekir.....
2. Merapatkan hub antara sukarelawan n pendudk tanpa mengira batas agama
3. Minat n keyakinan penduduk islam yang menaruh harapan tinggi pd kita semua
4. perjanjian yang dibuat oleh anggota usim yang membuat program2 sebelum ni di tekir
5. Kami punya program seperti jom balik kampung
6. Sasaran mad'u bukan sahaja dari kalangan penduduk tekir sahaja tetapi penduduk di usim sediri (secara halus)
7. Mengikut 7 maslahah2 dakwah fardiah
8. Mengikut sunnah dakwah Nabi Muhammad saw. secara senyap n terang terangan...
siapalah kita sekadar ummat..... kesanggupan dan kesabaran menuntut pengorbanan
klu de pe2 cadangan klu bleh, kami amat memerlukan cara pelaksanaan....

-"Sahabatku, dakwah bukan sekadar kata-kata" "dakwah sebenar datang dari hati yang menerima dan memberi"
"Memang mudah bermadah bagi yang mengikuti, tetapi siapakah yang menghuninya"?
"Memang mudah menjalani, tetapi adakah ia terjadi"
"Memang mudah memplopori, tetapi bilakan ia direalisasi"
Jom kawan2, ayuh kita buang yang tetapi itu!
Macam mana?
"jangan biarkan iman dikikis syaitan,biarlah kikisan itu menggilapkan lagi keadaan"
Sal masalah anti.
1. menemu ramah "tujuan kamu bila nak capai", "perspektif kamu, di mana kamu rebahkan", "perjalanan kamu, ke mana kamu langsaikan", " hipokrit kamu, adakah menjadi kenyataan", "title kamu, bila kamu nak buang", "Pergaulan kamu, di mana batasan", fikir-fikirkanlah

2. Islam tu ape ea? satu persoalan! apakah tujuan anti masuk Islam, adakah disebabkan warisan keluarga? adakah disebabkan nafsu yang menghala ke situ? adakah Islam tu sekadar permainan? Adakah dikau mengetahui bahawa Islam itu bertonggak kepada ? Di mana iman kita? "La ilahailla Allah, Muhammadurrasulullah" Nak tunggu jadi baik dulu baru nak gerak? sedarlah kita dah lama meninggalkan mereka yang dalam keadaan kelu dan hina di sisi Allah....kita just ajak mereka, mana mungkin Allah tidak mengendahkan hambanya berbuat kebaikan dan taubat walaupun mereka sebelum ini bergelombang dengan maksiat? kita pula macam mana erk....?
Siapa merekla di kg. Tekir....mereka sanggup berjuang, berpisah dan berperang dengan keluarga hanya kerana "La ilahailla Allah, Muhammadurrasulullah". Bagi ana, iman ana lebih parah dari mereka...
Kerja agama bukan kerja sorang2 tapi tanggungjawab setiap individu yang mempunyai kalimah. Hati? Siapa tahu sal hati? Hanya Allah? Postmortem, siapa yang menjaga hati????
.......tersedu2 ketawa apabila mendengar hujah2 syarahan yang taktentu arah....
Imej Islam sebenarnya cuba menutup aib dan menggunakan tenaga seratus pratus menolong bagi yang ketinggalan...ini yang umat islam sekarang bentangkan/....kita saling menyalahkan rakan2, padahal kita yang patut dipersiapkan"
mengapa Rasulullah saw tidak menerima pelawaan Allah swt untuk menghancurkan penduduk Thaif?
mengapa penduduk kg tekir tak datang dalam program yang kita buat?
Hikmah, hikmah, hikmah.....
bila nak habis perkataan tu
Firman Allah swt :
"ud'uu ila sabili rabbik bilhikmati wal mauiizhotil hasanah"
"setitik madu jatuh, manis susu sebelanga".
kita tukar peribahasa

3. Sal hadiah....siapa sanggup bekorban?
he3 anti sorang2 je kea? he3
jangan risau kami dah bergerak dengar organisasi baru....flyers akan diedar
untuk barangan keperluan (pakaian n lain) dan fund (wang)
akaun dah mula di buka semalam dan tabung2 kita dah lama buat

Minggu depan hafiz mula menggerakkan orang lain yang handle program. Hafiz terpaksa mengikuti Konvensyen pendakwah Muda untuk membincangkan dengan lebih lanjut tentang dakwah orang Asli...InsyaAllah smart manage kedua akan dibuat...
"Setiap kata2 kebiasaannya mengguris hati, tetapi hati mana yang sanggup memaafkannya setiap kati menunggu mati"
Segala kekeliruan ana mintak ampum pada yang lebih memerlukannya iaitu Allah yang maha Esa.
cuba tengok tafsir surah an-Nas dan al Insan...mungkin ada sesuatu...klu bleh panjangkan lagiluahan hatimu kerana jangan biarkan hati itu kotor dengan sifat marah .....abghadu minassyayatin....
Ana hanya insan biasa, tiada kelebihan, penuh dengan kelemahan....
Allahuakbar3x, Istighfar3x, Alhamdulillah3X....

Reaksi: 

0 Response to "Luahan Hati"

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular

    Solat dulu yup

    About Me

    Foto Saya
    Pencari Cahaya (PC)
    lahir kat 135 kampung hiliran masjid,21000 Kuala Terengganu, Terengganu, tinggal di Nabawan, Sabah selama beberapa tahun dan menetap di Kelantan selepas itu.....
    Lihat profil lengkap saya
    get this widget here

    Meh kecek smeta (jom berdialog)

    Followers

    5 Perkara